Ştiri Online - Actualizat: 5 februarie 2025, 18:53
Social
Facultăţile de Istorie din România îşi exprimă dezacordul faţă de reducerea numărului de ore de istorie
Facultăţile de Istorie din România îşi exprimă dezacordul profund faţă de propunerile de modificare a planurilor cadru, în special în ceea ce priveşte reducerea drastică a orelor alocate disciplinei Istorie. Decanii facultăţilor de Istorie din ţară, împreună cu preşedintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop, îi cer ministrului Educaţiei, Daniel David, să includă cel puţin câte o oră de Istorie în planurile-cadru de liceu.
Importanţa studiului istoriei
Studiul istoriei universale şi al istoriei românilor contribuie la înţelegerea prezentului şi la elaborarea unor strategii pentru viitor. O clasă politică nu poate acţiona adecvat pentru binele statului şi al cetăţenilor săi fără cunoaşterea istoriei.
Disciplinele precum Istoria evreilor, Holocaustul şi Istoria comunismului sunt esenţiale pentru dezvoltarea competenţelor civice ale elevilor. Acestea nu pot fi înţelese fără o studiere aprofundată a istoriei universale şi a istoriei românilor. Cele două discipline nou introduse la clasele a XI-a şi a XII-a sunt complementare disciplinelor mari de Istorie, abordând evoluţii de cultură, civilizaţie, societate şi politică.
Contribuţii la competenţele europene
Disciplina Istorie contribuie la atingerea a patru dintre cele opt competenţe principale enunţate prin recomandările europene adoptate în 2018, incluzând:
Competenţă | Descriere |
---|---|
Competenţa personală, socială şi a învăţa să înveţi | Dezvoltarea abilităţilor interumane şi a capacităţii de a învăţa autonom. |
Competenţa de sensibilizare şi exprimare culturală | Promovarea diversităţii culturale şi a respectului reciproc. |
Competenţa de citire, scriere şi înţelegere a mesajului | Capacitatea de a analiza, interpreta şi evalua informaţiile. |
Competenţa civică, juridică şi de protejare a mediului | Conştientizarea drepturilor şi responsabilităţilor cetăţeneşti. |
Impactul eliminării istoriei ca materie obligatorie
Eliminarea Istoriei ca materie obligatorie la Bacalaureat pentru profilul umanist, specializarea Filologie, este o decizie surprinzătoare cu multiple consecinţe negative. Gândirea şi cunoaşterea istorică sunt fundamentale pentru formarea cetăţenilor responsabili.
Declaraţii ale decanilor facultăţilor de istorie
- Conf. univ. dr. Daniel Citirigă, Decan, Facultatea de Istorie şi Ştiinţe Politice a Universităţii „Ovidius” din Constanţa
- Prof. univ. dr. Cristian Nicolae Apetrei, Decan, Facultatea de Istorie, Filosofie şi Teologie a Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi
- Prof. univ. dr. Daniel Dumitran, Director de Departament, Facultatea de Istorie, Litere şi Ştiinţe ale Educaţiei a Universităţii „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
- Prof. univ. dr. Gabriel Moisa, Decan, Facultatea de Istorie, Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Ştiinţele Comunicării Universitatea din Oradea
- Conf. univ. dr. Constantin Augustus Bărbulescu, Decan, Facultatea de Teologie, Litere, Istorie si Arte, Universitatea Politehnica Bucureşti
- Acad. Prof. univ. dr. Ioan-Aurel Pop, Preşedintele Academiei Române
- Acad. Prof. univ. dr. Victor Spinei, Preşedintele Secţiei Istorice şi Arheologie a Academiei Române
Concluzie
Deciziile în educaţie trebuie luate cu responsabilitate, având în vedere impactul pe termen lung asupra formării tinerilor şi asupra societăţii în ansamblu. Istoria nu este doar o materie şcolară, ci o componentă esenţială a formării identităţii naţionale şi a gândirii critice a generaţiilor viitoare.